Εφ. Νέτγκαζέτε 16-8-2011
Περίοδος αντιτρομοκρατικού αγώνα με μη επανδρωμένα ελικόπτερα
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κωνσταντινούπολης σε συνεργασία με εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον αμυντικό τομέα σχεδίασε και παράγει μη επανδρωμένο ελικόπτερο (ελικοφόρο μη επανδρωμένο εναέριο όχημα RİHA). Τα μη επανδρωμένα ελικόπτερα μπορούνε να σαρώσουν μια απόσταση 200 χλμ, ένα η διαφορά τους από τα άλλα μη επανδρωμένα είναι ότι μπορεί να πάρει πιο λεπτομερείς εικόνες από την περιοχή που θέλουμε διότι μπορεί να παραμείνει σταθερό. Το πρώτο μη επανδρωμένο ελικόπτερο της Τουρκίας RİHA-1B σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί στον αντιτρομοκρατικό αγώνα και στην ασφάλεια των συνόρων. Η αξία του στην αγορά λέγεται πως είναι περίπου 2 εκ. $. Το Κέντρο σχεδιασμού και τελειοποίησης ελικοφόρων εναέριων οχημάτων(ROTAM), που δραστηριοποιείται εντός του İTÜ, επιτάχυνε τις προσπάθειες του στο θέμα του μη επανδρωμένου ελικοπτέρου. Όταν το ROTAM το 2007 ολοκλήρωσε με επιτυχία τις πτητικές δοκιμές του μη επανδρωμένου ελικοπτέρου RİHA -1, σήκωσε τα μανίκια για την παραγωγή της νέας γενιάς. Το İTÜ με παράδειγμα το RİHA-1, που σχεδιάστηκε εξολοκλήρου από Τούρκους επιστήμονες και μηχανικούς, ήρθε σε επαφές με σημαντικές εταιρίες της αμυντικής βιομηχανίας. Με βάση την συμφωνία που έγινε τα υπάρχοντα RİHA-1 εξελίσσοντας καθορισμένα χαρακτηριστικά άρχισαν να αναπτύσσονται και να γίνονται τα επονομασθέντα RİHA-1B. Ο καθηγητής Αλήμ Ρουστέμ Ασλάν-πρόεδρος του Τμήματος Αεροναυτικής και Αστροναυτικής του İTÜ και επικεφαλής του σχεδίου ROTAM περιγράφει πως τα μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα λόγω κάποιων αναγκών έχουν γίνει ιδιαίτερα δημοφιλή τα τελευταία 20 χρόνια.
…………
¨ΤΟ ΑΙΤΗΜΑ ΗΡΘΕ ΑΠΟ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ¨
Ο Ασλάν υπενθύμισε πως σε συνεργασία με την Υπηρεσία Κρατικού Σχεδιασμού συνεχίζει από το 2002 με το σχέδιο για την παραγωγή του πρώτου πολιτικού ελικοπτέρου ονόματι
¨ARIKOPTER¨, έως τώρα να εργάζεται σε ελικοφόρα συστήματα και αναφέρει ότι ¨Αναπτύσσοντας τις ικανότητες μας να σχεδιάζουμε αυτά τα ελικόπτερα, στραφήκαμε και στα μη επανδρωμένα. Σε αυτό το θέμα εργαζόμαστε από το 2007¨.
…………
Ο Ασλάν περιγράφει πως στα πλαίσια αυτά έκαναν ένα ελικόπτερο και τώρα εργάζονται για την δεύτερη γενιά του. Ο Ασλάν περιγράφει πως τα μη επανδρωμένα ελικόπτερα που κατασκεύασαν τα προσφέρανε σε σχετικές μονάδες, καθώς υπήρξε σχετικό αίτημα από τις στρατιωτικές αρχές. Δηλώνει πως ¨Εργαζόμαστε πάνω στην εξάλειψη των προβλημάτων της πρώτης γενιάς, ώστε να βγει ένα πιο ικανό εναέριο όχημα που θα μπορούνε να το χρησιμοποιούνε πολιτικές ή στρατιωτικές αρχές. Πιστεύω και ελπίζω πως σύντομα θα κάνουμε τις πρώτες πτητικές δοκιμές¨.
¨ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΟΡΩΝ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΝΑΡΚΕΣ¨
Ο καθηγητής Αλήμ Ρουστέμ Ασλάν εξέφρασε την άποψη πως τα RİHA διαθέτουν σημαντικά πλεονεκτήματα. Ανέφερε πως τα ΙΗΑ γενικά πετάνε ιδιαίτερα ψηλά και πως είναι υποχρεωμένα να κινούνται, έστω και αργά, και είπε πως ¨Τα RİHA είναι ιδιαίτερα κατάλληλα σε καθήκοντα σχετικά με την ασφάλεια των συνόρων, έρευνα ναρκών και καθήκοντα επιτήρησης. Η πιο σημαντική ιδιαιτερότητα των ελικοπτέρων είναι ότι μπορούνε να παραμείνουν σταθερά. Ένα άλλο θέμα είναι ότι τα άλλα μη επανδρωμένα χρειάζονται μια ειδική πίστα για να από-προσγειωθούνε. Για τα ελικόπτερα τέτοια ανάγκη δεν υπάρχει. Μπορούνε να από-προσγειωθούνε με ευκολία παντού. Αυτό είναι μεγάλη ευελιξία¨.
Ο Ασλάν ανέφερε πως το RİHA-1B έχει μέγιστο βάρος απογείωσης 90 κιλά, έχει ωφέλιμο 25 κιλά κάτι που όπως λέει είναι πολύ σημαντικό. Ο Ασλάν λέει πως ¨Μέσα στα 25 κιλά μπορείτε να εντάξετε πολλά πράματα¨. Περιέγραψε πως τα μη επανδρωμένα ελικόπτερα εργάζονται είτε με τηλεκοντρόλ είτε με αυτόματο πιλότο, ότι μπορεί να παραμείνει χωρίς διάλλειμα δύο ώρες στον αέρα και ότι τα RİHA-1B μπορούνε να καλύψουν μια απόσταση 200 χλμ.
¨Η ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΙΝΑΙ 2 ΕΚ. ΕΥΡΩ¨
Ο Ασλάν λέει πως σε περίπτωση που η γεωγραφία του χώρου είναι επαρκώς γνωστή, ομίχλη και σύννεφα δεν θα αποτελούνε πρόβλημα για την λειτουργία των RİHA -1B, με μόνο όριο την ύπαρξη ανέμων. Ο Ασλάν δήλωσε τα εξής : ¨ Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάμερα νυκτός και να βλέπετε κατά την νύχτα. Ανάλογα με τον αισθητήρα που θα χρησιμοποιήσετε μπορείτε να κάνετε αυτό που θέλετε. Όντας πιο κοντά στο έδαφος βγάζει καλύτερες φωτογραφίες. Φυσικά πρέπει να πω ότι αυτό το καθιστά και στόχο¨. Ανέφερε πως ανάλογα με τον εξοπλισμό του οχήματος μπορεί είτε να μεταδίδει ζωντανά τις εικόνες, είτε να τις καταγράφει και να βλέπονται αργότερα.
……………..