ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΧΑΛΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

O Eβρέν Ντεντέ γράφει : Η Θεολογική Σχολή και οι εξελίξεις

nm_heybeliada_ruhban_okulu_550_1423_1339

«Είναι σαν τις αερομαχίες μεταξύ ελληνοτουρκικών αεροσκαφών. Επειδή δεν μπόρεσε να βρεθεί μια λύση είναι διαρκές πρόβλημα, ωστόσο δεν γίνεται είδηση κάθε μέρα αλλά κατά καιρούς προβάλλεται περισσότερο, άλλοτε το περιβάλλει σιωπή, έπειτα επανεμφανίζεται και έτσι πάει η κατάσταση»

Οι δηλώσεις έπεσαν βροχή. Μέσα σε μια εβδομάδα, το είπε ο Πρωθυπουργός. Ερντογάν, μετά ο υπουργός Εξωτερικών, Νταβούτογλου, μετά ο υπουργός ΕΕ και επικεφαλής των διαπραγματεύσεων, Εγκεμέν Μπαγίς και μετά ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Εξωτερικών, Γκιουμρουκτσού. Στη συνέχεια το ανέφερε πάλι ο Πρωθυπουργός, Ερντογάν στο τουρκικό κοινοβούλιο. Το βασικό θέμα όλων αυτών των ανακοινώσεων: Οι αξιώσεις που ζητούνται από την Ελλάδα για να ανοίξει η Θεολογική Σχολή.

Αυτά που ζήτησαν ο Πρωθυπουργός Ερντογάν, ο υπουργός Εξωτερικών, Νταβούτογλου και ο υπουργός ΕΕ, Εγκεμέν Μπαγίς με τις δηλώσεις τους: «Το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης είναι συνδεδεμένο με το τζαμί στην Αθήνα και με την εκλογή Μουφτήδων (μάλιστα Αρχιμουφτή) στη Δυτική Θράκη. Αν τηρηθούν αυτά, η Θεολογική Σχολή θα ανοίξει. Ωστόσο αν η Ελλάδα δεν τα τηρήσει, τότε δεν θα ανοίξει η Θεολογική Σχολή!»

Η ελληνική κυβέρνηση απάντησε βέβαια σε όλες αυτές τις δηλώσεις. Η απάντηση της Ελλάδας συντόμως αυτή: «Το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής δεν είναι ζήτημα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, αλλά ένα από τα καθήκοντα της Τουρκίας για να ενταχθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θέμα αμοιβαιότητας δεν υπάρχει έτσι κι αλλιώς. Οι πληθυσμοί της μειονότητας σε Δυτική Θράκη και Κωνσταντινούπολη δεν είναι καν ισόποσοι. Στην Κωνσταντινούπολη έμειναν δύο χιλιάδες άνθρωποι, ενώ στη Δυτική Θράκη 150 χιλιάδες. Ξέχασε την αμοιβαιότητα!»

Αυτοί που διαβάζουν ή ακούν πρώτη φορά αυτά που έγραψα εν συντομία, μπορεί να σκέφτονται ότι αυτή η μίνι-κρίση Ελλάδας-Τουρκίας είναι ένα γεγονός που συμβαίνει πρώτη φορά. Το αντίθετο, η κατάσταση δεν είναι καθόλου έτσι. Τέτοιες δηλώσεις γίνονται κάθε χρόνο από αξιωματούχους της ελληνικής και της τουρκικής κυβέρνησης. Τα γεγονότα αυτά μάλιστα θεωρούνται από τα υπουργεία Εξωτερικών των δύο χωρών «της σειράς». Είναι σαν τις αερομαχίες μεταξύ ελληνοτουρκικών αεροσκαφών. Επειδή δεν μπόρεσε να βρεθεί μια λύση είναι διαρκές πρόβλημα, ωστόσο δεν γίνεται είδηση κάθε μέρα αλλά κατά καιρούς προβάλλεται περισσότερο, άλλοτε το περιβάλλει σιωπή, έπειτα επανεμφανίζεται και έτσι πάει η κατάσταση.

Οι Ρωμιοί της Κωνσταντινούπολης είναι τούρκοι πολίτες και οι Τούρκοι της Δυτικής Θράκης, είναι έλληνες πολίτες. Όσον αφορά στην εφαρμογή του δικαίου, δεν εφαρμόζεται η αμοιβαιότητα και στις δύο μειονότητες με την αρνητική έννοια. Όταν πιέζεται η μία μειονότητα, δεν θα πρέπει γι’ αυτό να πιέζεται και η άλλη πλευρά. Ωστόσο η συνθήκη της Λοζάνης δεν άφησε αυτούς τους αθώους ανθρώπους της χριστιανικής και της μουσουλμανικής μειονότητας σε Τουρκία και Ελλάδα, ως ομήρους ή φυλακισμένους, ούτε και για να τους χρησιμοποιήσουνε για τις διαπραγματεύσεις ή για «κρυφό χαρτί». Αντίθετα τους έδωσε προνόμια μέσω των άρθρων της με σκοπό να βιώνουν ελεύθερα τη διαφορετική κουλτούρα τους, την ταυτότητα και την πίστη τους.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος για να γράψω εδώ τα δικαιώματα που προβλέπει η συνθήκη της Λοζάνης. Όποιον τον ενδιαφέρει μπορεί να τα διαβάσει στο άρθρο 14 για τους Ρωμιούς στην Ίμβρο και την Τένεδο και στα άρθρα 27, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 και 45 για την προστασία των μειονοτήτων και να πληροφορηθεί για κάθε λεπτομέρεια.

Καλό θα ήταν όμως να μιλήσουμε για τη Θεολογική Σχολή. Να περιγράψουμε το ζήτημα με απλή και λιτή γλώσσα χωρίς να πνιγούμε στις λεπτομέρειες:

1. Η Ελλάδα ούτε θα δώσει στην Τουρκία την ανακαίνιση των δύο οθωμανικών τζαμιών στην Αθήνα, ούτε θα κάνει εκλογές για τους μουφτήδες στη Δυτική Θράκη όπως τις ζητάει η Τουρκία με αντάλλαγμα το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής. Η σκοπιά της Ελλάδας σε αυτό το ζήτημα είναι πολύ διαφορετική από τη σκοπιά της Τουρκίας. Η τωρινή ελληνική κυβέρνηση, δεν πρόκειται να πραγματοποιήσει ποτέ τα βήματα που ζητάει η Τουρκία για τα τζαμιά και τους Μουφτήδες μόνο και μόνο για το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής. Αν θέλει να χτίσει τέμενος στην Αθήνα, θα το χτίσει μόνη της. Στη Δυτική Θράκη δε έχει ήδη διορίσει Μουφτή και δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξει τη στάση της.

2. Πιστεύω ότι η αλήθεια είναι ότι οι αρμόδιοι του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών και της κυβέρνησης του ΑΚΡ, μαζί και ο Πρωθυπουργός Ερντογάν το ξέρουν πολύ καλά ότι η Ελλάδα δεν υπάρχει περίπτωση να δώσει στην Τουρκία την ανακαίνιση των τζαμιών, ούτε να κάνει εκλογές μουφτή στη Δυτική Θράκη έτσι όπως το θέλει η Τουρκία. Άρα οι πρόσφατες εξελίξεις για το τζαμί και τις μουφτή, πιθανότατα είναι ένα πολιτικό τέχνασμα της κυβέρνησης για όσους της επιτίθενται επειδή στο πακέτο εκδημοκρατισμού δεν υπήρχε το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής. Ο Πρωθυπουργός, Ερντογάν μπορεί ακόμη και να πιστεύει ότι εξαιτίας αυτού του τεχνάσματος θα αυξήσει τα ποσοστά του στις επόμενες εκλογές.

Ελπίζω να κάνω λάθος για όσα είπα στο δεύτερο κομμάτι. Οι εμπειρίες μου όμως σε σχέση με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο χωρών μου λένε δυστυχώς ότι θα βγω σωστός. Γιατί εάν οι δύο πλευρές είχαν πραγματικά συμφωνήσει δεν θα κατηγορούσαν συνέχεια τόσο πολύ ο ένας τον άλλο. Τι να πούμε, ελπίζω ότι κάνω λάθος.

 Εφ. Άγκος  11/10/2013

Σχ : Εβρέν εμείς πάλι ελπίζουμε για το καλό της γαλήνης στην περιοχή να έχεις απόλυτα δίκιο στην εκτίμηση σου.  

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone