ΟΘΩΜΑΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ

 Μετά από 90 χρόνια τελέσθηκε το πρώτο ναμάζι στην Θεσσαλονίκη. Και η συνέχεια ;

 

Οι μαθητές του μεντρεσέ Κομοτηνής κατά την διάρκεια ταξιδιού τους και μετά από ρυθμίσεις που είχαν προηγηθεί και μετά από την λήψη της απαραίτητης άδειας, έκαναν το ναμάζι τους στην Θεσσαλονίκη.

Το γεγονός βέβαια ότι το Γενί Τζαμί Θεσσαλονίκης που από το 1923 και μετά ήταν κλειστό για προσευχές και υπαγόμενο στον δήμο Θεσσαλονίκης, παραχωρούνταν για διάφορες εκδηλώσεις ή εκθέσεις, παραχωρήθηκε τώρα για προσευχή έστω και μιας ώρας είναι κάτι το ικανοποιητικό. Αλλά το να προβάλλεται αυτό το περιστατικό σαν να πρόκειται για άνοιγμα τζαμιού για πρώτη φορά μετά από το 1923, είναι κάτι που δεν αντανακλά την αλήθεια.

Κατά την διάρκεια του ταξιδιού που είχε κάνει στην Θεσσαλονίκη ο υπουργός Εξωτερικών της T.C. Αχμέτ Νταβούτογλου, μια από τις υποσχέσεις που του είχε δώσει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Μπουτάρης ήταν πως το συντομότερο θα άνοιγε ένα τζαμί για προσευχή. Η κίνηση αυτή, το άνοιγμα δηλαδή ενός τζαμιού στην πόλη αυτή που είναι το μαργαριτάρι των Βαλκανίων, θα αποτελεί ένα δείγμα σεβασμού εκ μέρους της Ελλάδας προς τα μέλη άλλων θρησκειών που ζούνε σε αυτήν.

Αλλά η αλήθεια είναι πως το να δίνεται τέτοια διάσταση σε περιστατικό που μάλλον έγινε για προβολή, όχι μόνο δεν αντανακλά την αλήθεια , αλλά δεν απαντά και στις προσδοκίες. Η τέλεση προσευχής μετά από 90 χρόνια στο τζαμί εκεί, έγινε δεκτό με χαρά στα Βαλκάνια, ενώ στην Θεσσαλονίκη άφησε μια εντύπωση πως ¨Άνοιξε οθωμανικό τζαμί¨.

Για την ακρίβεια όμως δόθηκε άδεια ειδικά για μια φορά για ναμάζι από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη.

 

Στην Θεσσαλονίκη υπέχουν 3.500 περίπου Τούρκοι. Αυτοί εγκαταστάθηκαν αργότερα, ιδιαίτερα ήρθαν εδώ από την περιοχή της Δυτικής Θράκης για δουλειά, αλλά δεν έχουν τζαμί να προσευχηθούν. Έχουν μόνο ένα μικρό μεστσίτ υπό την αιγίδα του συλλόγου που διατηρούν. Εδώ κάνουν την προσευχή του Χρόνου, της Παρασκευής και τα Μπαϊράμια τους. Π.χ. στην Κωνσταντινούπολη υπάρχουν περίπου 85 εκκλησίες, και οι περισσότερες δεν διαθέτουν εκκλησίασμα, αλλά παρόλα αυτά προστατεύονται. Και παρά το ότι εσύ δεν έχεις εκκλησίασμα κανείς δεν είπε ούτε θα πει άντε να τις κλείσουμε. Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη όμως αν και υπάρχει κοινότητα εν υπάρχει τζαμί.

Στην Θεσσαλονίκη υπάρχουν δύο τζαμιά της Οθωμανικής περιόδου που είναι κλειστά. Το τζαμί Χαμζάμπει χρησιμοποιείται σαν γκαλερί. Και το θέμα δεν είναι μόνο το τζαμί. Χρειάζεται και να υπάρχει κοινότητα και να ακούγεται από τον μιναρέ η φωνή του ιμάμη.

Μακάρι από τώρα και μετά, ο κ. Μπουτάρης να τηρήσει την υπόσχεση που έδωσε, ώστε οι ομογενείς μας που ζούνε εκεί να έχουν ένα μέρος όπου να μπορούνε να προσεύχονται και να μπορούνε να θάβουν τους νεκρούς τους.

Αυτή είναι η προσδοκία όλων, διότι μόνο με χειρονομίες παροχής άδειας για ένα ναμάζι, το θέμα δεν επιλύεται.

Εφ. Μπιρλίκ 6/4/2013

Ιλχάν Ταχσίν

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Κατηγορία: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ, ΘΡΑΚΗ | Ετικέτα: | Σχολιάστε

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *