ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΖΙΝΛΙΚΤΣΑ

Η Καθηγήτρια Άννα Φραγκουδάκη παραχώρησε συνέντευξη στο Αζινλίκτσα

.

Την περασμένη εβδομάδα οι υπεύθυνες του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων η Άννα Φραγκουδάκη και η Θάλεια Δραγώνα επισκέφθηκαν την περιοχή μας. Μέσα στα πλαίσια της επίσκεψης που πραγματοποίησαν στην περιοχή ενόψει της έναρξης της καινούργιας σχολικής χρονιάς βρήκαμε ευκαιρία να κάνουμε μια συνέντευξη μαζί τους. Εμείς ρωτήσαμε και η κα. Άννα Φραγκουδάκη απάντησε.

Αζινλίκτσα: Ας ξεκινήσουμε με μια συνηθισμένη ερώτηση, πως πήγε το πρόγραμμα πέρυσι;

Α.Φ.: Ναι, το πρόγραμμα πήγε πολύ καλά την περασμένη χρονιά. Έκανε (σε ώρες εκτός του κανονικού σχολικού ωραρίου, απογεύματα και Σαββατοκύριακα) μαθήματα ενίσχυσης της ελληνομάθειας σε 18 δημοτικά σχολεία Ξάνθης και Ροδόπης (τα περισσότερα μειονοτικά). Αντίστοιχα μαθήματα έγιναν επίσης σε 22 γυμνάσια και 6 λύκεια.

Μαθήματα ελληνικής με υπολογιστές και ηλεκτρονικά εκπαιδευτικά υλικά έγιναν στα 10 Κέντρα του προγράμματος (ΚΕΣΠΕΜ), Κομοτηνή, Ίασμος, Σάπες, Οργάνη και Άβαντος (Αλεξανδρούπολης) και Ξάνθη, Εχίνος, Εύλαλο, Σέλερο και Δροσερό.

Επίσης 4 κινητές μονάδες με υπολογιστές, παιδικά βιβλία και ηλεκτρονικά παιγνίδια μάθησης επισκέπτονταν 44 μακρινά και δυσπρόσιτα μειονοτικά χωριά (26 στη Ροδόπη, 14 στην Ξάνθη και 4 στον Έβρο).

Στα ΚΕΣΠΕΜ λειτουργούν και τα Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων (ΔΕΝ) στα οποία συμμετέχουν παιδιά και έφηβοι σε μεικτές ομάδες. Κάνουν πράξη τη συμβίωση, τη συνεργασία και το διάλογο μειονότητας και πλειονότητας.

Έγιναν ακόμα μαθήματα ελληνικής για ενήλικες, κυρίως μητέρες, και μαθήματα εξοικείωσης με την τουρκική σε εκπαιδευτικούς.

Το καλοκαίρι το έργο του Προγράμματος συνεχίστηκε με θερινά μαθήματα στα σχολεία και τα ΚΕΣΠΕΜ, σταθερά και κινητά. Επίσης τον Αύγουστο έγιναν μαθήματα για μετεξεταστέους μαθητές γυμνασίου και τα ΔΕΝ οργάνωσαν το κατασκηνώσεις στη Γαλάνη του ν.Ξάνθης και στη Μέση ν.Ροδόπης.

Σε όλα τα παραπάνω συμμετείχαν συνολικά 6.928 παιδιά της μειονότητας από την ηλικία νηπιαγωγείου έως λυκείου, 245 μητέρες στα μαθήματα ελληνικής και 638 εκπαιδευτικοί τουρκικής.

Αζινλίκτσα: Ξεκινάει η καινούργια σχολική χρονιά, λοιπόν τι θα κάνετε εφέτος ως ΠΕΜ;

Α.Φ.: Ναι, ξεκινάμε την καινούρια σχολική χρονιά. Θα κάνουμε όλα όσα έγιναν πέρσι, ενισχυτικά μαθήματα στα σχολεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, αλλά και μαθήματα για παιδιά και ενήλικες στα ΚΕΣΠΕΜ, μαθήματα στα χωριά από τα κινητά ΚΕΣΠΕΜ και Δημιουργικά εργαστήρια για νέους. Όλα αυτά ξεκινούν άμεσα στις αρχές Οκτωβρίου.

Ομάδα υπευθύνων του ΠΕΜ ήρθαμε στη Θράκη για το ξεκίνημα. Κάναμε επισκέψεις στους εκπροσώπους της εκπαίδευσης, όπως κάνουμε κάθε μερικούς μήνες. Συναντήσαμε τους Προϊσταμένους και Σχολικούς Συμβούλους καθώς και όλους τους εκπροσώπους εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας, δηλαδή τα ΔΣ των Συλλόγων μελών της ΔΟΕ Ξάνθης, Ροδόπης και Αλεξανδρούπολης, τα ΔΣ των Συλλόγων Δασκάλων Αποφοίτων της ΕΠΑΘ Ξάνθης και Ροδόπης-Έβρου καθώς και το ΔΣ του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης.

Τους ευχηθήκαμε καλή νέα σχολική χρονιά και τους επαναλάβαμε τη σημασία που έχει για το ΠΕΜ η συνεργασία και συμπαράστασή τους. Τους ενημερώσαμε για όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος τη χρονιά που πέρασε και το καλοκαίρι, ακούσαμε τις απόψεις τους και κάναμε διάλογο εποικοδομητικό μαζί τους.

Αζινλίκτσα: Όπως είναι γνωστό διανύουμε μια βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση, πέρα από το μεγάλο πρόβλημα της ανεργία, γενικότερα δεν υπάρχει διάθεση και όρεξη στους ανθρώπους για δουλειά, θα θέλαμε τη γνώμη σας για αυτό;

Α.Φ.: Βεβαίως υπάρχουν προβλήματα, άλλωστε ζούμε σε καιρούς δύσκολους, με καινούρια προβλήματα, μεγάλες δυσκολίες και μερικά φαινόμενα επικίνδυνα. Χρειάζεται δουλειά, σωφροσύνη και μεγάλη προσοχή να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο, να σεβόμαστε το δικαίωμα του διπλανού μας να έχει διαφορετική άποψη από τη δική μας και να κάνουμε διάλογο. Καθώς δουλεύουμε στην εκπαίδευση, πρέπει πριν απ’όλα να σκεφτόμαστε τις ανάγκες των παιδιών, να προστατεύουμε τα παιδιά και να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να μάθουν γράμματα και να προκόψουν.

Ξέρετε πως όλοι στο ΠΕΜ πιστεύουμε βαθιά ότι η μάθηση είναι πολύ σπουδαίο αγαθό, ελευθερώνει τον άνθρωπο και τον κάνει ικανό να καταλαβαίνει τον κοινωνικό κόσμο και να μπορεί να συμμετέχει δημιουργικά στη συνεχή βελτίωση της κοινωνίας.

Αζινλίκτσα: Να σας ρωτήσουμε για την πρόσφατη επίσκεψη που κάνατε στη περιοχή, επισκεφθήκατε τους μειονοτικούς συλλόγους και σας μετέφεραν προβλήματα σχετικά με τα νηπιαγωγεία, τι λέτε;

Α.Φ.: Πράγματι είναι σημαντικό πρόβλημα το θέμα της μητρικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία. Με τους συλλόγους εκπαιδευτικών που συναντηθήκαμε έγινε διάλογος για αυτό το ζήτημα.

Αζινλίκτσα: Αναφερθήκατε πριν στο θέμα της μητρικής γλώσσας, ποια είναι η γνώμη σας για αυτό;

Α.Φ.: Τη δική μου γνώμη για το θέμα της μητρικής γλώσσας την έχω πει δημόσια και γράψει από την πρώτη χρονιά που ήρθαμε ως ΠΕΜ στη Θράκη το 1997, την επανέλαβα και στις συναντήσεις που είχαμε με εκπροσώπους συλλόγων της μειονότητας στη Θράκη.

Η μητρική γλώσσα έχει πολύ μεγάλη σημασία τόσο για τη μάθηση της ελληνικής γλώσσας της χώρας όσο και για τη μάθηση γενικά. Έχω επίσης πει και γράψει δημόσια από πολλά χρόνια ότι είναι λαθεμένη αντίληψη για τη διγλωσσία τα μισά μαθήματα στο μειονοτικό σχολείο να διδάσκονται στη μία γλώσσα και τα μισά στην άλλη, γιατί αυτό δε βοηθάει τη μάθηση σε καμία γλώσσα.

Για το νηπιαγωγείο, πράγματι τα νήπια πρέπει να μην μπαίνουν σε ένα σχολείο αλλόγλωσσο όπου κανένας ενήλικος δε μιλάει τη μητρική τους γλώσσα. Το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη μετά την οικογένεια κοινωνικοποίηση των νηπίων. Πρέπει να είναι περιβάλλον φιλικό και οικείο, να αισθάνονται τα νήπια καλοδεχούμενα, ώστε να αγαπήσουν το σχολείο και τα γράμματα για να προκόψουν.

Απέναντι στο αίτημα για δίγλωσσο νηπιαγωγείο η άποψή μου είναι η ακόλουθη. Εάν το αίτημα σημαίνει επέκταση του υπάρχοντος μειονοτικού καθεστώτος στο νηπιαγωγείο, τότε δεν συμφωνώ για πολλούς λόγους.

Είναι βλαβερός γενικά και ακόμα πιο βλαβερός στο νηπιαγωγείο ο χωρισμός του στα δύο με τη μια νηπιαγωγό να μπαίνει και την άλλη να φεύγει. Τι θα γίνει δηλαδή σε ένα τέτοιο δίγλωσσο νηπιαγωγείο, θα μαθαίνουν τα νήπια λέξεις σε μία γλώσσα και αριθμούς σε άλλη γλώσσα;

 Σημαντικό θέμα είναι επίσης ότι δεν έχουν όλα τα νήπια της μειονότητας μητρική γλώσσα την τουρκική. Είναι μεγάλης σημασίας θέμα να μπορεί το νήπιο στα πρώτα του βήματα να συνεννοείται στη μητρική του γλώσσα ώστε να μάθει και τα απολύτως απαραίτητα σε κάθε αυριανό πολίτη ελληνικά. Αυτό το δικαίωμα πρέπει να το έχουν όλα ανεξαιρέτως τα νήπια όποια κι αν είναι η μητρική τους γλώσσα.

Η γνώμη μου λοιπόν είναι ότι στο νηπιαγωγείο πρέπει να βρεθούν πολλοί και διαφορετικοί τρόποι να υπάρχει η μητρική γλώσσα των νηπίων. Μια λύση θα ήταν με μία πτυχιούχο νηπιαγωγό μέλος της μειονότητας που μιλάει εξίσου καλά τα ελληνικά και τη γλώσσα των νηπίων, αλλού πάλι δύο νηπιαγωγοί στην ίδια τάξη. Και όπου αυτό δεν μπορεί να γίνει, υπάρχουν μοντέρνες λύσεις δίγλωσσων σχολείων σε άλλες χώρες, όπου η νηπιαγωγός συνεργάζεται με τις μητέρες των μαθητών και άλλα παραδείγματα. Αυτά βέβαια είναι θέματα που αποφασίζει το Υπουργείο Παιδείας. Η συνεργάτρια του ΠΕΜ κα Θάλεια Δραγώνα, όταν ήταν Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου, είχε εισηγηθεί λύσεις.

Τέλος θα ήθελα να πω ότι το πρόβλημα, όπως αντιμετωπίζεται, είναι πολιτικό και όχι παιδαγωγικό. Για το σχολείο και ακόμα περισσότερο για τα 5χρονα νήπια η λύση θα βρεθεί όταν όλοι από κάθε πλευρά θελήσουν να βάλουν μπροστά και πρώτη την παιδαγωγική σημασία και την ψυχολογική ανάγκη να μπαίνουν τα νήπια στο σχολείο και να μπορούν να συνομιλήσουν και να μάθουν τόσο στη μητρική τους γλώσσα όσο και στα ελληνικά. Το πρώτο μέλημά μας πρέπει να είναι η προστασία των παιδιών.

Περιοδικό Αζινλίκτσα 26/9/2012

 

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Κατηγορία: ΘΡΑΚΗ, ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ | Ετικέτα: | Σχολιάστε

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *