ΟΜΙΛΙΑ ΜΠΟΥΡΧΑΝ ΚΟΥΖΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗ

Ο Μπουρχάν Κουζού συμμετείχε σε συνέδριο στην Κομοτηνή  

 O πρόεδρος της συνταγματικής επιτροπής της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, καθηγητής Δρ. Μπουρχάν Κουζού, πραγματοποίησε παρουσίαση με τίτλο «Το νομικό σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο ιστορικός διάλογος Ελλάδας-Τουρκίας» στο συνέδριο που διοργανώθηκε την Τετάρτη, 11 Απριλίου στην Ένωση Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής.

 Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων που διοργάνωσε ο σύλλογος ελληνοτουρκικής φιλίας, ο πρόεδρος της συνταγματικής επιτροπής της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, Μπουρχάν Κουζού και ο βουλευτής Αδριανούπολης, του ΑΚΡ, Μεχμέτ Μουεζίνογλου, συμμετείχαν ως ομιλητές στο συνέδριο που έλαβε χώρα στους χώρους της Ένωσης Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής.

 Ο Μπουρχάν Κουζού ξεκίνησε την ομιλία του παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως και ισχυρίστηκε ότι στα μέρη όπου υπάρχει καταπίεση δεν υπάρχει ηρεμία. Στα πλαίσια της ομιλίας του ο Κουζού έκανε αναφορά στις διάφορες σημασίες της λέξης «ελευθερία» καθώς η ελευθερία σαν έννοια είναι δύσκολο να ορισθεί. «Η έννοια της ελευθερίας μπορεί να αλλάζει από γενιά σε γενιά, μπορεί να υφίσταται αλλαγές. Ο κόσμος δεν θα επιτύχει ποτέ ένα σωστό ορισμό της ελευθερίας» δήλωσε.

Ο Κουζού αναφέρθηκε στις αμφιβολίες που έχουν ανακύψει σε σχέση με το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ αναφέρθηκε στην Ελλάδα και στη μειονότητα. Δήλωσε δε ότι ο τρόπος που αντιμετωπίζονται οι μειονότητες αλλάζει από χώρα σε χώρα. Πρόσθεσε μάλιστα ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση κάνει συστάσεις στα κράτη μέλη της όσον αφορά στο θέμα των μειονοτήτων, ότι εφόσον κοινωνίες με διαφορετική εθνική ταυτότητα, διαφορετική θρησκεία και διαφορετική γλώσσα προσδιορίζουν εαυτόν ως μειονότητα, τότε θα πρέπει και να αναγνωρίζονται ως μειονότητες. Δήλωσε δε ότι αυτό που έχουν να κάνουν οι χώρες που έχουν μειονότητες είναι να θεσμοθετήσουν νόμους και οδηγίες με βάση τα μειονοτικά δικαιώματα. Ο Μπουρχάν Κουζού αναφέρθηκε και στο σύμφωνο για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων, το οποίο όπως ανέφερε ψήφισαν 48 χώρες και διασαφηνίζει καθαρά τον τρόπο που πρέπει να διασφαλιστούν τα μειονοτικά δικαιώματα και πρόσθεσε ότι μια χώρα θα πρέπει να κάνει ό, τι μπορεί για να συμβιώσει με τις μειονότητες.

Ο Μπουρχάν Κουζού στην ομιλία του ανέφερε τα εξής: «Υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει επίσης πληθυσμιακό πρόβλημα. Το γεγονός αυτό προκαλεί αισθήματα ξενοφοβίας. Τα προβλήματα που υφίστανται εδώ αντανακλώνται και σ’ εμάς. Ο κόσμος έχει πλέον λάβει τη μορφή ενός μικρού χωριού και υπάρχουν πολλοί που επεμβαίνουν στις εξελίξεις του. Πλέον όλο και πιο σπάνια ακούγονται εκφράσεις όπως «αυτή η μειονότητα είναι η δική μου μειονότητα». Εάν επιχειρήσουμε μια ιστορική αναδρομή όσον αφορά στα μειονοτικά σας δικαιώματα, μπορούμε να δούμε ότι επί μακρόν μπορούσατε να χρησιμοποιείτε το επίθετο «Τούρκος» ελεύθερα. Ωστόσο, μετά από τα γεγονότα του 1955 υπήρξαν εντάσεις και προς τα τέλη της δεκαετίας του 1980, έκλεισαν ακόμη και τους συλλόγους σας. Όσον αφορά τώρα στο θέμα της Μουφτείας, οι συνθήκες το διευθέτησαν αυτό αρκετά καθαρά αλλά από άποψης εφαρμογής των ρυθμίσεων αυτών, βλέπουμε ότι υφίστανται σοβαρά προβλήματα. Με τον ίδιο τρόπο θέματα όπως η μειονοτική εκπαίδευση και η διαχείριση της βακουφικής περιουσίας, έχουν διευθετηθεί από τις συνθήκες. Απ’ ό,τι βλέπουμε, προβλήματα υπάρχουν και με την κοινωνική οργάνωση. Εφαρμόζονται δημοκρατικές πιέσεις. Με τον καιρό βλέπουμε ότι υπάρχουν και οικονομικές πιέσεις. Θα πρέπει συνεπώς να διασφαλισθεί η οικονομική ισότητα».

Στη συνέχεια της ομιλίας του, ο Κουζού δήλωσε: «Την περίοδο της ανταλλαγής, οι έννοιες Έλληνας και Τούρκος, είχαν αποσαφηνιστεί καθαρά. Άλλωστε, στα έγραφα που αφορούσαν στους etablis οι λέξεις Τούρκος και Έλληνας βρίσκονταν η μία δίπλα στην άλλη. Μεταξύ 1930 και 1950, την εποχή του Ατατούρκ και του Βενιζέλου, χρησιμοποιήθηκε η λέξη Τούρκος και κανείς δεν αντιτάχθηκε σε αυτό. Μετά από το 1955, οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών κλιμακώθηκαν και έτσι μετά το 1987 βλέπουμε ότι κλείνουν τους συλλόγους που έχουν τη λέξη τουρκικός στον τίτλο τους. Θα πρέπει να ξέρουμε ότι η Ελλάδα, όσον αφορά στο ζήτημα της μειονότητας, δεν εφάρμοσε τα όσα προέβλεπαν οι διμερείς συνθήκες. Σε κάποια από τα μέλη της μειονότητας απολέσθηκε η ιθαγένειά, με το νόμο του 1955 περί ιθαγένειας. Κατά την εφαρμογή του εν λόγω μέτρου μάλιστα, το άτομο του οποίου η ιθαγένειά απολέσθηκε, δεν ενημερώνεται ούτε και μαθαίνει το λόγο που αυτό συνέβη. Υπάρχουν έγγραφα για την αδικία που υπέστησαν αυτοί οι άνθρωποι. Ο νόμος αυτός αποσύρθηκε το 1998, ωστόσο πάνω από εξήντα χιλιάδες άνθρωποι δεν επανέκτησαν ποτέ την ιθαγένειά τους. Ένα ακόμη πρόβλημα της μειονότητας είναι ο νόμος των μουφτήδων. Η συνθήκη της Λοζάνης προβλέπει ότι οι μειονότητες έχουν το δικαίωμα να εκλέγουν οι ίδιες τον θρησκευτικό τους αρχηγό. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνουν και η συνθήκη των Αθηνών του 1913 και ένας νόμος του 1920. Ως δικαιολογία, προβάλλεται το γεγονός ότι οι θρησκευτικοί ηγέτες εδώ, πέραν των θρησκευτικών τους καθηκόντων, επεμβαίνουν και σε άλλους τομείς. Το 1984 λοιπόν υιοθετήθηκε η μέθοδος του διορισμού και βλέπουμε ότι σήμερα στη Δυτική Θράκη όσον αφορά στη μουφτεία ερχόμαστε αντιμέτωποι με δύο καταστάσεις. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με απόφαση που εξέδωσε το 1997, στο 9ο άρθρο βρίσκει ένοχο το ελληνικό κράτος. Σύμφωνα με τα έγγραφα που έχουμε στα χέρια μας, διαφαίνεται καθαρά ότι πρέπει να γίνουν εκλογές για την ανάδειξη μουφτή. Η Τουρκία σήμερα έχει αποδώσει στη μειονότητα όλα της τα δικαιώματα. Πλήρωσε τις αποζημιώσεις και επέστρεψε τα κτήρια. Βλέπουμε ότι προβλήματα υπάρχουν και στη μειονοτική εκπαίδευση και στα μειονοτικά σχολεία. Όσον αφορά στο θέμα αυτό. υπάρχει ελληνοτουρκική συνθήκη. Μέσω της συνθήκης αυτής, εξασφαλίσθηκαν αμοιβαίες ανταλλαγές. Άρχισαν να απασχολούνται προσοντούχοι δάσκαλοι. Υπάρχουν παράπονα ότι οι επισκευές των σχολείων γίνονται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι αρμόδιοι της ΕΕ κάνουν συστάσεις στην Ελλάδα όσον αφορά στο θέμα της εκπαίδευσης. Υπάρχουν επίσης προβλήματα όπως το κλείσιμο των εφημερίδων και των ραδιοφωνικών σταθμών και η μη δυνατότητα απασχόλησης στο δημόσιο τομέα. Παρόμοια προβλήματα υπάρχουν και σε άλλες χώρες θα πρέπει όμως να ξεπεραστούν οπωσδήποτε. Οι εξετάσεις θα πρέπει να είναι αδιάτρητες. Τα προβλήματα που βιώνει η μειονότητα όσον αφορά σε εδαφικά ζητήματα είναι επίσης σημαντικά. Οι μετανάστες από την Ρωσία δημιούργησαν προβλήματα. Διότι εάν εξετάσουμε τα εδάφη που απαλλοτριωθήκαν, βλέπουμε ότι το 80% ανήκει στη μειονότητα. Μέχρι το 1990 οι Τούρκοι δεν είχαν δικαίωμα να κατέχουν γη ή ακίνητη περιουσία. Εφαρμόσθηκε υψηλό κατώτατο όριο έτσι ώστε να μην μπορεί η μειονότητα να εκπροσωπηθεί από το δικό της κόμμα. Η εφαρμογή υψηλού ορίου σε μέρη όπου υπάρχουν μειονότητες, σαν μέθοδος είναι λανθασμένη. Λόγω του υψηλού αυτού ορίου η μειονότητα εκπροσωπείται διαμέσου μελών της που θέτουν υποψηφιότητα σε άλλα κόμματα. Προβλήματα υπάρχουν και στην κοινωνική οργάνωση. Τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα είναι το κλείσιμο της Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης, της Ένωσης Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής και της Ένωση Τούρκων Δασκάλων Δυτικής Θράκης. Κοιτώντας σήμερα τη γενική κατάσταση στον κόσμο, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι ο τρόπος που αντιμετωπίζονται οι μειονότητες δεν είναι καλός».

Ο βουλευτής του ΑΚΡ Αδριανούπολης, Μεχμέτ Μουεζίνογλου, απευθυνόμενος στους παρευρισκόμενους μετά από τον πρόεδρο της συνταγματικής επιτροπής της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης Μπουρχάν Κουζού, αναφέρθηκε στα προβλήματα της μειονότητας και έδωσε παραδείγματα από τα προβλήματα που αντιμετώπισε ενόσω ήταν νέος. Ο Μουεζίνογλου, υποστήριξε ότι κάθε φορά που μπαίνει στην Ένωση Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής, θυμάται ένα γεγονός που του συνέβη όταν ήταν στη δευτέρα τάξη του μειονοτικού σχολείου στο οποίο φοιτούσε, όταν όπως δήλωσε, δανείστηκε το βιβλίο «Οι ήρωες περνούν» από την Ένωση Τουρκικής Νεολαίας Κομοτηνής με σκοπό να το διαβάσει στο σχολείο. Ο έλληνας δάσκαλος που τον έπιασε να το διαβάζει τον παρέπεμψε στον διευθυντή και αυτός με τη σειρά του στον σύμβουλο και έτσι του δόθηκε διήμερη αποβολή. Κλείνοντας την ομιλία του, ο Μουεζίνογλου, έδωσε έμφαση στις ιδιαίτερες αξίες λέγοντας: «Εμείς νοιώθουμε περήφανοι που είμαστε Τούρκοι και μουσουλμάνοι. Για να περπατήσουμε φυσιολογικά θα πρέπει από τη μία πλευρά να βασιζόμαστε στον τουρκικό πολιτισμό και από την άλλη στην ισλαμική θεώρηση. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να μεταφέρουμε τις πολιτιστικές αξίες που ανήκουν σε αυτό το έθνος, στους νέους μας και στις επόμενες γενιές. Η ελληνική διοίκηση κάνει ό, τι επιθυμεί, εμείς όμως θέτουμε την ψυχή μας στον αγώνα για τα δικαιώματά μας. Το σωστό είναι η απόδοση των δικαιωμάτων. Να υποστηρίξουμε τις ιδιαίτερες αξίες μας στα πλαίσια αυτής της θεώρησης».

Περιοδικό Αζινλίκτσα 19-4-2012

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Κατηγορία: ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ, ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΦΙΛΙΑ, ΘΡΑΚΗ | Ετικέτα: | Σχολιάστε

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *