TO XAΜΠΟΥΡΓΚΕΡ ΕΧΑΣΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΛΟΥΡΙ

Εφ. Ραντικάλ 1-5-2011

Το χάμπουργκερ έχασε από το κουλούρι

Οι εγχώριες αλυσίδες που μέχρι πριν από 15 χρόνια δεν περνούσαν σε αριθμό τα δάχτυλα ενός χεριού, πλέον βγαίνουν μπροστά από τις ξένες. Οι περισσότερες από τις ξένες αλυσίδες που ήρθαν στην Τουρκία με μεγάλες ελπίδες νικήθηκαν από τον ανταγωνισμό και φεύγουν από τη χώρα.

Παραδοσιακές γεύσεις, χαμηλό κόστος επένδυσης, εμπειρία κρίσης και θάρρος… Οι εγχώριες αλυσίδες που μέχρι πριν από 15 χρόνια δεν περνούσαν σε αριθμό τα δάχτυλα ενός χεριού με την δύναμη τους άφησαν πίσω τις ξένες αλυσίδες. Ο 35 δις $ τομέας του φραντσάιζινγκ έχει περάσει στα χέρια των ντόπιων αλυσίδων, ενώ οι ξένες μη αντέχοντας στον ανταγωνισμό αποσύρονται από τη χώρα. Έτσι ενώ μεγάλες ξένες εταιρίες όπως η ξακουστή εταιρία αλυσίδας ρεστοράν-κοτόπουλου Νάντος, τα μάρκετ τεχνολογίας Best Buy, η Baskin Robbins-μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες παγωτού, τα Hard Rock Cafe και τα Quiznos που είχαν έρθει με μεγάλους στόχους στην Τουρκία κλείνουν, εγχώριες εταιρίες όπως οι Simit Sarayı, Bay Döner, Pizza Pizza, Bonny Food και Kahve Dünyası συνεχίζουν να αναπτύσσονται.

Η εικόνα ήταν εντελώς αντίθετη

Η Ένωση Φραντσάιζινγκ Τουρκίας στα στοιχεία που δίνει για το 2010 φαίνεται ότι ο αριθμός των αλυσίδων στην Τουρκία είναι 1876. Από αυτό το νούμερο το 24% είναι ξένες φίρμες και το 74% εγχώριες . Το 1995 η εικόνα ήταν εντελώς αντίθετη. Το 75% του τομέα ήταν στα χέρια ξένων και το 25 στα χέρια ντόπιων. Από το 1998 άρχισε να γέρνει προς την εδώ μεριά καθώς τότε ήταν 50-50.

Με μεγάλη ταχύτητα….

Ο Χαλούκ Οκουτούρ αναφέρει πως με την επίθεση των εγχώριων αλυσίδων πλέον η δουλειά των ξένων αλυσίδων είναι πολύ δύσκολη στην Τουρκία, και λέει πως « Εδώ η μεγαλύτερη μας δύναμη είναι η ευχαρίστηση στον ουρανίσκο. Οι ξένες αλυσίδες πρέπει να επιδείξουν πολύ περισσότερη προσπάθεια για να πετύχουν τις κατάλληλες γεύσεις που δίνουν την ευχαρίστηση στον ουρανίσκο σαν τις τουρκικές».

 Ο Μενγκού Εβρενσέλ, διευθυντής ανάπτυξης μιας από τις πλέον γρήγορα αναπτυσσόμενες αλυσίδες της Bay Döner αναφέρει πως ο κυριότερος λόγος που οι ξένες αλυσίδες έχασαν δύναμη είναι ότι δεν επέλεξαν σωστές τοποθεσίες. Ο Εβρενσέλ τονίζει ότι οι ίδιοι δίνουν μεγάλη σημασία σε αυτό το θέμα λέγοντας πως «Εμείς όταν κάνουμε επένδυση η πρώτη μας προτεραιότητα είναι η τοποθεσία» .

………………

Ξένες αλυσίδες που πέταξαν πετσέτα

Nandos : Είχε τρία υποκαταστήματα. Δύο χρόνια άντεξε στην Τουρκία

Best Buy: Είχε έρθει με στόχο τα 100 καταστήματα στην Τουρκία

Hard Rock Cafe: Ήταν το ένα και μόνο κατάστημα στον κόσμο που έκλεισε.

7 Eleven: Μπήκε στην αγορά με 12 μαγαζιά. Στόχευε τα 300 μαγαζιά. Άλλαξε μερικές φορές χέρια και αποχαιρέτισε.

Jani King: Δύο προσπάθειες σε διαφορετικούς χρόνους απέβησαν ανεπιτυχείς.

Baskin Robbins: Παγκόσμιος ηγέτης στα παγωτά, έκλεισε στο τέταρτο μαγαζί.

Wendy’s: Η γνωστή αλυσίδα χάμπουργκερ νικήθηκε στην κρίση του 2001.

Quiznos : Μπήκε στα σάντουιτς το 2007, αποσύρθηκε το 2008.

Printemps : Έκλεισε τα μαγαζιά της.

Mr. Bricolage: Η αλυσίδα που πουλούσε είδη μπάνιου, κουζίνας και κήπου απέτυχε.

Styles on Video: Δεν μπόρεσε να πιάσει στην Τουρκία.

Οι εγχώριες με μεγάλη ταχύτητα

Bay Döner: Ιδρύθηκε το 2006. Έφτασε τα 26 ρεστοράν. Στόχος είναι τα 40 καταστήματα σε 5 χρόνια.

Kahve Dünyası: Ξεκίνησε το 2004. Τις επόμενες μέρες θα προσθέσει ακόμη 15 υποκαταστήματα στα 64 που έχει τώρα.

Simit Sarayı: Η αλυσίδα που έχει φτάσει στα 200 καταστήματα, στοχεύει να φτάσει τα 325 σε εσωτερικό και εξωτερικό. Ως αντίπαλο έχει την McDonald.

Çıtır Usta: Τον τελευταίο καιρό πέρασε στην επίθεση, Η εταιρία που έφτασε στα 25 καταστήματα, μέσα στο 2011 θα ανοίξει ακόμη 40.

Pizza Pizza: Ο κατασκευαστής Σμυρνιώτικης πίτσας παρέχει τις υπηρεσίες του σε 142 μέρη της Τουρκίας.

…………………

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Κατηγορία: ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | Ετικέτα: | 3 σχόλια

3 απαντήσεις στο TO XAΜΠΟΥΡΓΚΕΡ ΕΧΑΣΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΥΛΟΥΡΙ

  1. […] Filed under: ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Tagged: Radikal Το βρήκαμε: εδώ […]

  2. […] Filed under: ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Tagged: Radikal Το βρήκαμε: εδώ […]

  3. […] Filed under: ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Tagged: Radikal Το βρήκαμε: εδώ […]

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν κοινοποιείται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *