Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΝ ΟΑΣΕ

 Ιστοσελίδα της εφ. Μπιρλίκ 27-7-2010

O ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΕΙΧΕ ΣΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΟΥ ΟΑΣΕ

Οι εφαρμογές και τα προβλήματα της μειονοτικής εκπαίδευσης συζητήθηκαν στη Βιέννη.

Στην σύνοδο που έγινε στην Βιέννη στις 22 και 23 Ιουλίου και οργανώθηκε από τον ΟΑΣΕ –ο οποίος οργανώνει συνέδρια κατά τα οποία γίνεται αμοιβαία ανταλλαγή απόψεων ανάμεσα σε κράτη και εκπροσώπους ΜΚΟ, σχετικά με πρακτικές που αφορούνε εθνικές μειονότητες και ανθρώπινα δικαιώματα- οργανώθηκε συνέδριο για ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα της Τουρκικής Μειονότητας της Δυτικής Θράκης με τίτλο ¨Η εκπαίδευση των εθνικών μειονοτήτων και τα προβλήματα της¨.

Στο σημαντικό αυτό συνέδριο, όπου και οι εκπρόσωποι συλλόγων και οι εκπρόσωποι κρατών αναφέρθηκαν στις εφαρμογές της μειονοτικής εκπαίδευσης, ο Σεμπαχατίν Αμπντουραχμάν –μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Μειονότητας Δυτικής Θράκης- έθεσε στη επικαιρότητα τις εξελίξεις της εκπαίδευσης της Τουρκικής Μειονότητας της Δυτικής Θράκης.

Την πρώτη μέρα του διήμερου συνεδρίου πήρε τον λόγο η σχετική με την μειονοτική εκπαίδευση καθηγήτρια Θάλεια Δραγώνα και ανέφερε πως τα παλιότερα χρόνια υπήρχαν πολύ σοβαρά προβλήματα στην μειονοτική εκπαίδευση και πως το ποσοστό εγκατάλειψης του σχολείου ήταν πολύ υψηλό, αλλά πως χάρη σε κάποιες εκπαιδευτικές πολιτικές που τέθηκαν σε εφαρμογή από τα μέσα της δεκαετίας του 90, υπήρξαν μεγάλες επιτυχίες στο θέμα της συνέχισης της εκπαίδευσης των παιδιών. Επίσης είπε πως έγιναν σεμινάρια στους δασκάλους που υπηρετούνε στα μειονοτικά σχολεία, πως οι δάσκαλοι που μπαίνουν στα ελληνικά μαθήματα παρακολούθησαν σεμινάρια τουρκικής, ετοιμάστηκαν νέα βιβλία ελληνικής γλώσσας και πως έτσι ανέβηκε το επίπεδο της μειονοτικής εκπαίδευσης. Πρόσθεσε πως παρά τις προόδους αυτές υπάρχουν ακόμη θέματα που χρήζουν επίλυσης. Στη συνέχεια της ομιλίας της η καθηγήτρια Δραγώνα ανέφερε πως οι οικογένειες τα τελευταία χρόνια δεν προτιμούνε τα μειονοτικά σχολεία και πως υπάρχει ένα ρεύμα προς τα ελληνικά σχολεία. Η καθηγήτρια Δραγώνα παίρνοντας το λόγο τη δεύτερη μέρα του συνεδρίου, μίλησε για την εφαρμοζόμενη θετική διάκριση στις εξετάσεις που δίνουν για το πανεπιστήμιο οι μειονοτικοί μαθητές και είπε πως σύντομα στα πανεπιστήμια θα εφαρμοστούνε μέτρα στήριξης της εκπαίδευσης των μειονοτικών φοιτητών, και πως γίνονται κάποιες προσπάθειες σχετικές με την E.Π.Α.Θ. 

Ακολούθως πήρε το λόγο το μέλος του συλλόγου μας Σεμπαχατίν Αμπντουραχμάν και είπε πως αυτά που ανέφερε η καθηγήτρια Δραγώνα σε μεγάλο βαθμό είναι αληθή, αλλά πως υπάρχουν πολύ σημαντικά σημεία που δεν αναφέρθηκαν, και πως αυτά είναι εκ των ων ουκ άνευ για την μειονοτική εκπαίδευση. Ο Σεμπαχατίν Αμπντουραχμάν στην ομιλία του ανέφερε πως οι σχετικές με τους μειονοτικούς μαθητές και την εκπαίδευση τους προσπάθειες, από το 1996 κι εντεύθεν, γενικά εκτιμήθηκαν θετικά, και πως αυτές οι προσπάθειες αφορούσαν το ελληνικό πρόγραμμα μαθημάτων και την εκμάθηση της γλώσσας της χώρας, των ελληνικών. Αλλά πως ενώ πρόκειται για μια δίγλωσση –ελληνικά και τουρκικά- εκπαίδευση, τα σχετικά με τα τουρκικά αιτήματα δεν αντιμετωπίστηκαν. Σε αυτό το πλαίσιο τα αιτήματα που σχετίζονται με το τουρκικό πρόγραμμα σπουδών και τη γλωσσική εκπαίδευση που παίζουν θεμελιώδη ρόλο στην ταυτότητα της μειονότητας, δεν λήφθησαν υπόψιν, π.χ. τα αιτήματα των δασκάλων απόφοιτων της ΕΠΑΘ για σεμινάρια σχετικά με τον τουρκικό κύκλο μαθημάτων ή για κατάρτιση παρέμειναν για πολλά χρόνια αναπάντητα, οι προσοντούχοι απόφοιτοι από την Τουρκία κρατήθηκαν μακριά από την μειονοτική εκπαίδευση, και η μειονοτική εκπαίδευση εσκεμμένα αφέθηκε ισχνή. Ένα ακόμη σχετικό με την εκπαίδευση στα τουρκικα αίτημα που ακόμα δεν λήφθηκε υπόψιν, είναι αυτό για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Ακόμα στα νηπιαγωγεία της χώρας και της περιοχής χρησιμοποιείται ως γλώσσα εκπαίδευσης μόνο τα ελληνικά, και αυτό ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την πολιτιστική εξέλιξη των παιδιών. Στην συνέχεια της ομιλίας του ο Αμπντουραχμάν είπε πως οι γονείς δεν στέλνουν τα παιδιά τους στα κρατικά ελληνικά σχολεία με ελεύθερη επιλογή όπως αναφέρθηκε καθώς στο θέμα του αριθμού των σχολείων είναι φανερή η αδικία και η ανισσοροπία. Απέναντι στα δύο μειονοτικά γυμνάσια υπάρχουν περίπου 40 ελληνικά γυμνάσια, για αυτό δίπλα σε αυτούς που εθελοντικά στέλνουν τα παιδιά τους στα ελληνικά σχολεία, ένα μεγάλο μέρος τα στέλνει υποχρεωτικά.   Ο Σαμπαχατίν Αμπντουραχμάν αργότερα ανέφερε πως οι μειονοτικές οικογένειες ζητάνε μια ισότιμη έναντι των δύο γλωσσών εκπαίδευση, ώστε τα παιδιά να ετοιμαστούνε για το μέλλον τους χωρίς να χάσουν την ταυτότητα τους.
 
Έξω από το συνέδριο ο Σαμπαχατίν Αμπντουραχμάν συζήτησε για την μειονοτική εκπαίδευση πρώτα με την καθηγήτρια Δραγώνα , αλλά και με τον ειδικό σε μειονοτικά θέματα Άλαν Φίλιπς.
………………………

Σχόλιο : Τον κύριο Σαμπαχατίν τον θυμόμαστε από κάτι φωτογραφίες από συνεστιάσεις Δυτικοθρακιωτών του εξωτερικού, με την σημαία της ανεξάρτητης Δυτικής Θράκης(δείτε τη φωτογραφία παρακάτω. Δεύτερος από δεξιά ο κύριος Σεμπαχατίν….). Επί της ουσίας τώρα, ούτε λέξη βέβαια για το δικαίωμα των Πομάκων στη μητρική τους γλώσσα. 

 

Μοιραστείτε
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone